Suomen Lähikauppa PINS

Toukokuussa 2014 Suomen Lähikauppa lanseerasi asiakkailleen uuden avoimen asiakasetuohjelma PINSin, joka uudistaa monella tavalla perinteistä kanta-asiakasajattelua. Project-IT oli mukana laajan projektin toteutusvaiheessa.

Vaikeassakin paikassa viileän rauhallisesti käyttäytynyt projektipäällikkö sai meidätkin rentoutumaan.

Harriet Karlsson, projektipäällikkö, Suomen Lähikauppa Oy, PINS

Project-IT mukana Suomen Lähikaupan PINS-toteutuksessa

Suomen Lähikaupalle päätös lähteä mukaan PINS-ohjelmaan oli todella merkittävä, koska sillä korvattiin aiempi noin yli miljoonan suomalaisen käyttämä YkkösBonus-järjestelmä.

”Selvitystyöt kanta-asiakasohjelmamme uudistamisesta alkoivat vuonna 2012”, sanoo Suomen Lähikaupan kaupallinen johtaja Anu Ora. ”Kartoitustyö tehtiin perusteellisesti ja se oli meille tärkeä vaihe. Silloin totesimme, että pelkän YkkösBonuksen kehittäminen ei kata kaikkia kaupallisia tavoitteitamme, vaan tarvitsemme selvästi uudenlaisen konseptin kasvustrategiaamme tukemaan.”

Ora kertoo, että niin sanottu koalitio-ohjelma koettiin parempana alustana, koska se mahdollistaa asiakkaalle valinnanvapauden asioida siellä, missä haluaa. ”Muitakin kumppanivaihtoehtoja olisi ollut olemassa, mutta PINS on kansainvälinen ja sillä oli selkeää uutuusarvoa Suomessa.”

Projektipäällikön valtit: joustavuus ja viileä rauhallisuus

PINS-etuohjelmassa ovat mukana Suomen Lähikaupan lisäksi esimerkiksi Verkkokauppa.com, airBaltic, Restel, Fonecta, Matkahuolto, RTV, Synsam ja Timanttiset. Uutta on se, että ostoksista saatuja pinssejä voi käyttää ostettaessa esimerkiksi ulkomaisista verkkokaupoista, kuten Zalandosta, CDON.comista, Hotels.comista, Booztista, Brandosista ja Asosista. Suomessa ohjelmaa ylläpitää Coalition Rewards Finland.

Noin miljoonan henkilön käyttämän kanta-asiakasohjelman uusiminen ei ole mikään pieni juttu. Projektista Lähikaupassa vastannut johtaja Harriet Karlsson myöntää, että koko teknisen toteutuksen aikana mukana olleesta Project-IT:n projektipäälliköstä oli valtava apu.

”Sinällään tekninen ratkaisu ei ollut se vaativin asia, vaan projektin vaatima monitoimittajaympäristö. Pikantin mausteen soppaan toi myös sekä toimittajalla että Suomen Lähikaupassa tapahtunut inframuutos projektin alkuvaiheessa”, Karlsson hymähtää. ”Toki muutokset tehtiin etuamme ajatellen, saimme paremmin todellisuutta vastaavalle transaktiomäärälle soveltuvan alustan, mutta lisäsiväthän ne samalla aikataulupaineita.”

Tärkeimmäksi Project-IT:n projektipäällikön ominaisuudeksi hektisessä projektissa sekä Ora että Karlsson nostavatkin joustavuuden ja kylmähermoisuuden. ”Vaikeassakin paikassa viileän rauhallisesti käyttäytynyt projektipäällikkö sai meidätkin rentoutumaan”, he naurahtavat. Bonuksena tuli projektipäällikön liiketoiminnallinen ymmärrys ja joustavuus. Ja aikataulussakin pysyttiin.

Harriet Karlsson on tyytyväinen myös siitä, että pätevän projektipäällikön myötä vapautui paljon aikaa tehdä niitä asioita, joihin täytyi joka päivä ottaa kantaa. ”Käynnissä oli yhtä aikaa esimerkiksi lanseerauskampanjoiden suunnitelmat, partnerihankinta, neuvottelut partnereiden kanssa, teknisen järjestelmän koulutus, markkinointi ja viestintä”, hän muistuttaa.

Suomen Lähikaupassa omaa projektitoimintaa kehitetään aktiivisesti, mutta miljoonien eurojen projektissa ulkoisen projektipäällikön tarve on itsestään selvä. ”Käytämme varmasti jatkossakin merkittävimmissä projekteissa ulkopuolisia projektipäälliköitä, mielellään jopa jo tutuksi tulleita henkilöitä”, vihjaa Anu Ora.

Ensimmäisellä viikolla puoli miljoonaa käyttäjää

PINS-ohjelman suosio ylitti heti alkumetreillä odotukset. Ensimmäisen viikon päättyessä jäseneksi oli rekisteröitynyt jo puoli miljoonaa henkilöä. Kaupallinen johtaja Anu Ora on ollut erittäin tyytyväinen. ”Ohjelma kiinnostaa varmasti myös aivan uusia henkilöitä”, hän sanoo.

Etuohjelman myötä Suomen Lähikaupan omiin kauppajärjestelmiin otettiin mukaan mahdollisuus maksaa pinsseillä ostokset ja toteuttaa kohdistettuja kampanjoita. Ora muistuttaa, että jokaisen kaupan järjestelmä on omansa, eli tämäkin työvaihe vaati huolellista testaamista, jotta voitiin varmistaa muutosten toimivuus yli 700 järjestelmän ympäristössä.

Suomen Lähikauppa Oy

Suomen Lähikaupalla on kaksi valtakunnallista kauppaketjua: Siwa ja Valintatalo. Kauppoja on lähes 700, henkilöstöä noin 5600 ja asiakkaina lähes kaikki suomalaiset. Yhtiön liikevaihto oli vuonna 2013 noin miljardi euroa.

Soita:

020 7348 790

tai jätä yhteydenottopyyntö:

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.