Blogi

6 vinkkiä etätyöhön ja etäpalavereihin

Kotitoimistolla töiden tekeminen vaatii paljon – keräsimme parhaat vinkkimme etätöiden tekemiseen.

 Etätöiden tekeminen

  1. Aikatauluta työt: aloita ja lopeta siihen aikaan kuin normaalistikin teet töitä.
  2. Pidä säännöllisesti taukoja: lounas ja kahvitauot.
  3. Kiinnitä huomiota ergonomiaan: käytä erillistä näppäimistöä, jotta saat nostettua läppärin sellaiselle korkeudelle, joka ei rasita niskaasi.
  4. Neuvottele perheen kanssa säännöistä joilla teette töitä ja opiskelette: jokaisen tehtävät ovat yhtä tärkeitä.
  5. Ulkoile: kipaise ulos vaikka kymmeneksi minuutiksi, jotta saat ajatukset taas toimimaan! Venyttele ja vaihda työasentoa.
  6. Pidä yllä positiivinen vire: vaikka tilanne on erikoinen, keskity valoisiin ajatuksiin.

Etäpalaverin onnistuminen

  1. Toimiva tekniikka: varmista etukäteen etäyhteys- ohjelmisto, verkkoyhteys, mikrofoni ja kaiuttimet.
  2. Tee agenda: aivan kuten teet kasvokkain tapahtuvaan palaveriin agendan, tee se myös etäpalaveriin – palaveri tehostuu!
  3. Käytä rohkeasti videokameraa: etäyhteysohjelmalla on mukava nähdä erityisesti uudet ihmiset. Tuttujen työkavereiden kanssa voit aloituksen jälkeen käyttää pelkkää puheyhteyttä kaistan vapauttamiseksi.
  4. Kohteliaisuus: älä puhu toisen päälle.
  5. Tehokkuus: sovi palaverin alussa muistiinpanojen tekijä ja materiaalien esittäjä.
  6. Yhteenveto: palaverin lopuksi vedä yhteen kokouksen kulku ja päätökset.

Terveyden ja Hyvinvoinnin Laitos THL kertoo että etätyössä kannattaa olla aloitteellinen: ilmoita esimiehellesi ja ryhmäsi työtovereille, mitä teet ja miten edistyt. Ylen artikkelista voit lukea lisää vinkkejä!

Työt sujuvat kotitoimistoiltakin, kun miettii luovia ratkaisuja ja sopeutuu tilanteeseen!

Project-IT:n konsulttien esimies Harri Paani sanoo, että konsulttien päivittäistä työtä ohjataan siitä asiakasyrityksestä käsin, jossa konsultti on toimeksiannossa. Project-IT pitää henkilöstöönsä yhteyttä Microsoft Teamsin ja muiden yhteydenpitovälineiden kautta viikoittain.

”Suurin muutos on siinä, että ennen epidemia-aikaa pidimme henkilöstölle kuukausikokouksen toimistollamme, ja nyt olemme siirtyneet täysin etäyhteyksiin. Pyrimme myös tiedustelemaan yleistä hyvinvointia tiuhemmin ja tarjoamaan tukea”, kertoo Paani.

Suuri osa Project-IT:n konsulteista on aiemminkin käyttänyt paljon etäyhteyksiä asiakasprojekteissaan ja monelle etätöiden tekeminen on tuttua.

”Nyt toki meillä kaikilla on samoja haasteita etätyössä: kotona onkin koko perhe samaan aikaan ja rauhalliset työpisteet ovatkin jo varattuina”, pohtii Paani.

IT- palveluistamme vastaava Minna Reino on huolehtinut etätyön sujuvuudesta viime viikon aikana ihan urakalla. Minna on hoitanut etäyhteyksiä, uusia puhelimia, läppäreitä ja oikeita ohjelmistoja työn tekemiseen. Konsulttimme käyttävät ahkerasti Microsoft Teamsia etäpalavereiden lisäksi yhteydenpitoon, onnistumisten juhlimiseen, tsemppaamiseen ja keveämpien aiheiden käsittelyyn.

”Oli ihana katsoa pitkää viestiketjua Teamsissa, jonne alkoi tulvia kuvia kotitoimistojen ”työnjohdosta” eli kuvia erilaisista lemmikeistä ja pihan eläimistä”, hymyilee Minna.

Teitpä etätöitä tai osallistut etäpalaveriin – muista lopettaa työpäivä sulkemalla tietokone ja vietä myös vapaa-aikaa!

Jaa artikkeli:

Lataa IT-ostamisen ABC -opas!

Asiantuntijoiden kanssa yhteistyössä kirjoitettu IT-ostamisen ABC pitää sisällään paljon käytännönläheisiä ohjeita IT-ostamiseen.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.