”Jos haluaa olla hyvä työssään, täytyy rakastaa sitä, mitä tekee”

Myyntipäällikkö Mikko Mölsä

Energinen ja hyväntuulinen Mikko Mölsä on toiminut puolentoista vuoden ajan Project-IT:n myyntipäällikkönä. Mennyttä ajanjaksoa hän kuvaa myyntiroolissa olevalle hyvin mieluisana.

”Aika haipakkaa on ollut, ja olen tavannut paljon asiakkaita. Mutta ehdottoman mukavaa aikaa tämä on ollut, juuri sellaista niin kuin myyntimiehelle sopiikin.”

Markkinoilla imua Project-IT:n osaamiselle

Viimeisen vuoden aikana Mölsä on nähnyt Suomen taloudessa tapahtuneen positiivisen muutoksen. ”Elämme ehdottomasti kasvun kautta, ja asiakaspuolella on vetoa sellaiselle osaamiselle, jota Project-IT tarjoaa”, hän sanoo.

Paremman taloustilanteen vuoksi asiakkaat uskaltavat tehdä rohkeita, tulevaisuuteen suuntautuvia investointipäätöksiä. Kaikki alat lävistävän digitalisaation myötä yritykset uudistavat nyt toimintatapaansa ja päivittävät järjestelmiään nykyaikaisemmiksi.

Project-IT:llä myyntityö on jakautunut Mölsän ja myyntijohtaja Jussi Pietilän kesken. Työstä 60 % on uusasiakashankintaa ja 40 % olemassa olevien asiakkaiden palvelemista.

”Olemme Jussin kanssa päivittäin yhteydessä, ja käymme läpi kulloisenkin hetken asiakastilannetta ja uusia liidejä”, kuvailee Mölsä.

Kasvavan yrityksen myyntitaakkaa jakamaan ollaan lähitulevaisuudessa rekrytoimassa uutta myyntivoimaa.

Välillistä myyntityötä tekevät myös asiakkaiden luona työskentelevät projektipäälliköt. Mölsän mukaan he ovatkin usein parhaimpia myyntimiehiä ja -naisia, sillä he käyvät jatkuvaa keskustelua asiakkaan kanssa, ja näkevät mahdolliset uudet asiakastarpeet hyvinkin nopeasti.

”Tämän takia toivomme, että jokainen konsulteistamme on oman asiantuntija-alueensa lisäksi myös myyntihenkinen”, selittää Mölsä.

Parasta myynnissä on mahdollisuus olla osa asiakkaan kasvutarinaa

Mölsä tapaa työssään hyvin paljon erilaisia asiakkaita, ja hän nimeääkin sopeutumiskyvyn yhdeksi hyvän myyjän ominaisuudeksi.

”Osaava myyjä pystyy keskustelemaan kaikkien kanssa, ja hän kykenee mukauttamaan omaa työskentelytapaansa asiakastarpeita vastaavaksi”, hän kuvailee.

”Vaikka olenkin aina ollut puhelias ja sosiaalinen, niin myyntitilanteissa keskityn kuuntelemaan ja tulkitsemaan asiakkaan kuvailemaa tilannetta. Läsnäolo ja asiakkaan kuunteleminen ovat siis myös oleellisia myyntitaitoja”, pohtii Mölsä.

Kun kysymys koskee myyntityön mieluisimpia puolia, ei Mölsän tarvitse kauaa miettiä. ”Nautin ehdottomasti siitä, että voin tutustua uusiin ihmisiin ja erilaisiin yrityksiin. Pääsen mukaan asiakkaidemme liiketoimintaan, ja minulla on mahdollisuus auttaa yrityksiä kehittymään ja kasvamaan”, hän sanoo.

Myyntityö on Mölsälle selvästi enemmän kuin pelkkä työ. Hän myöntää, että myyntiä kohtaan täytyy olla tietynlaista intohimoa.

”Vaikka koen omassa arjessani paljon onnistumisia, niin jokainen päivä ei ole ruusuilla tanssimista. Välillä kauppaa tulee enemmän, ja ajoittain vähemmän. Huonompina aikoina  täytyy jaksaa olla kärsivällinen ja palvella asiakkaita entistä paremmin”, hän pohtii.

Mölsä panostaa työhönsä paljon, ja siksi normaali työaika ei aina välttämättä riitä.

”Teen työtä myös vapaa-ajalla enkä pidä sitä negatiivisena asiana. Koen vahvasti, että jos haluaa olla omalla alallaan hyvä, niin täytyy rakastaa sitä, mitä tekee”, summaa Mölsä.

Jaa artikkeli: