Juhannuksen ruokaostokset SAFen avulla

Lempipihvit grillillä, pekoniin käärityt herkkusienet, makeat mansikat – tunnetko sinäkin jo tuoksun? Ennen kuin me katajaisen (insinööri)kansan vaeltajat – aka modernit tietotyöläiset –pääsemme niin pitkälle, täytyy maailma saada valmiiksi ennen juhannusta. Lisäksi edessämme on nykyaikainen metsästysretki eli rohkea sukellus automarkettiin, jossa kaksin käsin kasaamme ostoskärryn täyteen keskikesän juhlaa varten.

”Siis hei, voisko joku nyt auttaa tän ostoslistan tekemisessä?”

Ensimmäinen askel kohti onnistunutta juhannusaaton ateriaa päättää tavoite. Intuitiivisesti ajateltuna se saattaisi olla ruuasta päättäminen (=mitä syödään). SAFen periaatteiden mukaisesti joudumme kuitenkin ottamaan askeleen taaksepäin ja toteamaan, että oikea tavoite on saada kaikkia tahoja miellyttävää syötävää ja vasta sen jälkeen päätetään, mitä murkinaa spesifisesti.

Lukuun ottamatta lasten ”hampurilaiset ja karkkia” ja aikuisten ”hyvä pihvi” tavoitteiden yhteensovittamista, juhannusanalogiassa tavoite saattaa olla selvempi. Oikeissa SAFe-projekteissa tavoitteen määrittely ei ole kuitenkaan aina välttämättä kaikista helpoin työvaihe. (Mietipäs, missä muualla tavoite saattaa olla hiukan epäselvempi; maakuntamalli, sote, hallituksen päätöksenteko…)

Keissimme asianosaiset eli keskiluokkaisen suomalaisen perheen jäsenet istuvat siis keittiön pöydän ääressä, ja sopivat minkälaista ruokaa juhannuksena syödään. Kun tiedetään, mitä kesäherkkua halutaan olevan tarjolla, niin seuraava vaihe on ammattilaistermein Program Increment Planning eli toteutusvaiheen suunnittelu.

PI Planningin lopputulemana syntyy tuiki tarpeellinen dokumentti eli ostoslista. Ostoslista on tulos keskusteluista, joissa eri perheenjäsenten toiveet on otettu huomioon. Siihen sisältyy tarvittavien ostoskohteiden lisäksi tietoa myös siitä, mitä kodin ruokakaapeissa on jo entuudestaan. Jos ateriaa varten tarvitaan esimerkiksi kermaviilikastiketta ja kyseistä ulkomaalaisille vaikeasti selitettävää ihmeainetta nököttää jääkaapissamme useampikin purkki, niin juuri sitä tietyn rasvaprosentin ja tietyn valmistajan tuotetta ei tarvitse etsiä paikallisen hypermarketin viisikymmentämetriä pitkältä maitohyllyltä.

Pelipaikoilla eli where the magic happens (aka automarketissa)

Perhe (tai ennalta sovittu määrä perheenjäseniä) hurauttaa kaarallaan automarketin parkkipaikalle. Mukana on sopiva määrä kangas- ja kylmäkasseja. Hyökkäysvaunuiksi valitaan ostoskärry, johon ostoslistassa olevat tavarat löytävätkin tiensä yksi toisensa jälkeen.

Ostoskierroksen aikana voi tapahtua seuraavaa:

  1. Huomataan, että tarjouksessa onkin jotain, mitä ostoslistaan ei ole sisällytetty. Päätöskohtaisesti otetaan mieluummin tarjouksessa olevaa tuotetta. SAFe-analogian mukaisesti voimme muuttaa tavoitetta juuri saadun uuden tiedon pohjalta, mikäli se johtaa parempaan lopputulokseen. Tarjoustuote päätyy ostoskärryyn.
  2. Automarketista, tuosta modernin ihmisen selviytymiskeitaasta, on loppunut tietty tuote. Jos koko perhe ei ole kaupassa (perheen teini on jäänyt mielenosoituksellisesti kotiin, perheen pienempi temmeltää leikkipaikalla, puolisot löytävät itsensä kiinnostuksen kohteidensa mukaisesti pientyövälineosastolta tai kosmetiikkahyllyjen välistä) ja kännykän akku näyttää tyhjää, niin palaamme muistelemaan projektitiimiläisten alkukeskusteluja.

Avainasemassa on tieto siitä, mitä halutaan syödä, jolloin ostopäätöksen tekijä voi ottaa lähemmin sopivan substituutin. Jos tavoitekeskustelua ei olisi käyty, olisi aika lailla hankalaa tehdä ostospäätöstä muuttuneessa tilanteessa. Mozzarellasalaattiin ja tiramisuun tarvitaan italialaisia juustoja, mutta ei samaa eikä mitä tahansa saapasmaan maitopohjaista tuotetta.

SAFe-analogisesti tilanne vastaa sitä, että businesspuolen edustajat osaavat kertoa kehitystiimiläisille tarkasti, mitä he tarvitsevat prosessin hengentuotoksena. Tavoitteen määrittelyn ja läpinäkyvyyden tuloksena saamme myös itseohjautuvia tiimejä, jotka pystyvät tekemään hyviä valintoja alati vaihtelevien tilanteiden aallokossa.

Esimerkkiperheemme lipuu yliviivatun ostoslistan kanssa automarketin kassaosastolle. Kärryn kruunaavat pinon päällimmäisiksi laitetut iltapäivälehdet. Kollektiivinen hiki kastelee kainaloita, mutta monen maksamista jonottavan mielessä on jo ajatus: ”Laitetaan sauna lämpiämään heti kun päästään mökille.”

Hyvää juhannusta, kauniita kesäpäiviä ja pitkää pinnaa automarkettiin (myös kassajonoihin)!

Project-IT palvelee Suomen parhaiden asiantuntijoiden voimin maamme TOP 200 yrityksiä. Ammattilaisemme osaavat valita jokaisen projektin läpivientiin parhaan mahdollisen mallin, on se sitten SAFe tai jokin muu ketteristä projektimenetelmistä.

Jaa artikkeli: